
Bestuurssecretaris
- Op locatie
- Utrecht (Utrecht)
- € 4.375 - € 6.885 per maand
- Stafmedewerker
🕑 32-36 uur per week
Wil jij meebouwen aan betekenisvolle jeugdhulp in een organisatie vol ambitie?
Bij KOOS in Utrecht werk je samen met partners aan een sterke basis voor kinderen, jongeren en hun gezinnen. Als bestuurssecretaris heb jij een strategische rol binnen KOOS waarin je bestuur, beleid en organisatie met elkaar verbindt. Met jouw advieskracht en scherp oog voor besluitvormingsprocessen en governance help je KOOS vooruit. Bekijk snel de vacature en ontdek hoe jij kunt bijdragen!
KOOS Utrecht
KOOS Utrecht is een innovatieve netwerkorganisatie en een initiatief van Altrecht, iHub Familiezorg, De Rading, Reinaerde en Youké. We zijn sinds 2020 verantwoordelijk voor alle aanvullende, specialistische jeugdhulp in het westelijk deel van Utrecht. Bij KOOS werken zo’n 180 hoogopgeleide zorgprofessionals met zeer diverse achtergrond vanuit teams en locaties in de wijk. Daarnaast zijn er collega's die zich richten op bedrijfsvoering, innovatie en strategie; de bestuurssecretaris maakt hier onderdeel van uit en valt rechtstreeks onder de bestuurder.
KOOS is een vereniging met een Algemene Ledenvergadering (ALV), waarin alle initiatiefnemers vertegenwoordigd zijn en heeft een éénhoofdig bestuur: de directeur/bestuurder is eindverantwoordelijk. De Gemeente Utrecht is opdrachtgever van KOOS.
Vanuit een gemeenschappelijke visie en ambitie werken we in- en extern samen aan onze opdracht om de aanvullende zorg voor jeugd zo goed mogelijk te organiseren. Meer over KOOS lees je op onze website.
Wat ga je doen?
Als bestuurssecretaris vervul je een sleutelrol. Je bent niet alleen sparringpartner van de bestuurder, maar ook strategisch adviseur bij beleidsvraagstukken én de regisseur van het bestuurlijke proces. Met jouw strategisch inzicht en gevoel voor bestuurlijke dynamiek zorg je dat besluiten zorgvuldig worden voorbereid, genomen én opgevolgd.
KOOS bevindt zich momenteel in een interessante fase: we kijken terug op onze eerste jaren en bereiden ons voor op een nieuwe aanbestedingsfase. Juist nu is er ruimte om koers te bepalen en richting te geven aan de verdere ontwikkeling en ambities van KOOS.
Binnen deze functie draait alles om twee pijlers die elkaar versterken: Strategie & Beleid en Governance.
Strategie & Beleid
Als strategisch sparringpartner denk je actief mee over de koers en ontwikkeling van KOOS. Je volgt maatschappelijke en beleidsmatige trends op de voet en weet deze te vertalen naar concrete kansen en strategieën voor onze organisatie.
Jouw verantwoordelijkheden:
Je adviseert over bestuur, beleid en organisatieontwikkeling en brengt scherpte in veranderopgaven. Relevante maatschappelijke en juridische ontwikkelingen vertaal je moeiteloos naar concreet en toekomstbestendig beleid.
Je bereidt bestuurlijke trajecten voor – van evaluaties tot aanbestedingen – en zorgt voor een strakke coördinatie en opvolging.
Je vertegenwoordigt KOOS in externe overleggen en treedt, waar nodig, op als plaatsvervanger van de bestuurder.
Je pakt de trekkersrol in het ontwikkelen van een visie op AI, inclusief de doorvertaling naar de juridische en beleidsmatige fundamenten die daarbij horen.
Je geeft leiding aan de communicatieadviseurs en zorgt dat de boodschap van KOOS zowel intern als extern krachtig en consistent wordt uitgedragen.
Governance
Jij zorgt ervoor dat bestuurlijke besluitvorming niet alleen goed wordt voorbereid, maar ook soepel en zorgvuldig verloopt. Met jouw scherpe oog voor governance, integriteit en juridische kaders waarborg je dat processen transparant en betrouwbaar zijn. Je houdt het overzicht over wat er speelt binnen de organisatie en zorgt dat de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar is.
Jouw verantwoordelijkheden:
Je bent secretaris van de ALV en inhoudelijk adviseur bij netwerkoverleggen, waarborgt heldere verslaglegging en zorgt dat informatie zorgvuldig en gestructureerd wordt gedeeld.
Je adviseert de bestuurder en neemt deel aan organisatie- en netwerkbrede overleggen, soms als voorzitter, met voorbereiding en opvolging van bijeenkomsten.
Je organiseert en leidt heidagen en periodieke sessies met staf en management, waarbij je ook governance-gerelateerde projecten coördineert en richting geeft.
Je trekt de planning- en controlcyclus (jaarplan, jaarbeeld, meerjarenstrategie, managementrapportages) en zorgt dat deze documenten tijdig, compleet en met kwaliteit worden opgeleverd.
Je bewaakt governance, wet- en regelgeving, en beheert officiële documenten.
Wat neem je mee?
Afgeronde WO-opleiding, bij voorkeur in Bestuurskunde, Rechten, Organisatiewetenschappen of Bedrijfskunde.
Ervaring als bestuurssecretaris of strategisch adviseur in de (semi-)publieke sector; kennis van het jeugddomein is een pré.
Kennis van governance, compliance en AVG.
Politiek en bestuurlijke sensitiviteit, betrouwbaarheid en integriteit.
Sterke communicatieve vaardigheden en een proactieve, toegankelijke houding.
Wat krijg je van ons?
De kans om mee te bouwen aan een organisatie die volop in ontwikkeling is.
Een dienstverband voor 32-36 uur per week.
Een arbeidsovereenkomst voor de duur van een jaar met uitzicht op vast bij onze initiatiefnemer Youké.
Salaris en arbeidsvoorwaarden conform CAO Jeugdzorg, inschaling in Schaal 12: € 4375 - € 6885.
Laptop en telefoon.
Interesse?
Dan ontvangen wij graag jouw CV én motivatiebrief. Dat kan uitsluitend via: vacature@koosutrecht.nl
Heb je eerst nog vragen? Neem gerust contact op:
Lotte Westra, Strategisch Adviseur: 06-82819582
Marian Dobbe, Bestuurder, via: 06-82821521
Reageren kan tot en met 26 oktober 2025. Noteer deze data alvast in je agenda:
Vrijdag 7 november: eerste gespreksronde.
Dinsdag 11 november: tweede gespreksronde.
We zien je sollicitatie graag tegemoet!
Wij werven onze collega's graag zelf, dus bureaus hoeven geen kandidaten voor te stellen. Omdat we veel waarde hechten aan een veilige en vertrouwde omgeving voor onze cliënten, vragen we je om vóór je eerste werkdag een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren.
of
Gelukt!
Je sollicitatie is succesvol ingediend.
Meet&Greets
Vrijblijvend kennismaken is ook mogelijk op één van onze Meet&Greets. Meld je aan via recruitment@reinaerde.nl ovv de datum en wij zetten de koffie/thee klaar voor je.
Nieuwsgierig geworden?
Wat past bij jou? Wij denken graag met je mee! Neem contact op met één van onze recruiters.

Marc Brugman
Gebied: Utrecht, Weidegebied Maandag t/m vrijdag mbrugman@reinaerde.nl 06 57 76 99 19

Linda van Emmerik
Gebied: Lekstroom Maandag t/m donderdag lvemmerik@reinaerde.nl 06 57 51 87 80

Younes Ezzafzafi
Gebied: Zeist, Den Dolder Maandag, woensdag t/m vrijdag yezzafzafi@reinaerde.nl 06 54 25 89 24

Mirjam van Kesteren
Gebied: Zeist, Den Dolder, Behandelaren Maandag t/m donderdag mivkesteren@reinaerde.nl 06 30 48 17 27

Bram van Meer
Junior Recruiter Maandag t/m donderdag bvmeer@reinaerde.nl 06 51 49 69 18

Jolanda de Vries
Gebied: Woudenberg, Veenendaal, Staf Maandag t/m donderdag jdvries@reinaerde.nl 06 57 86 19 01